Eksantrik mili, silindire giren yakıt ve havanın karışımını ve ayrıca çıkan egzoz gazlarını kaplayan ekipman parçasıdır. Bu, her saniyede binlerce kez tekrarlanan bir süreç olduğundan, iyi bir eksantrik mili olan yaşamsal önem taşır. Eksantrik millerinin çeşitli konfigürasyonları vardır ve her biri biraz farklı çalışır. Motorun altında bulunan standart eksantrik mili yanı sıra, üst eksantrik mili ve ikili üst eksantrik mili vardır.
Eksantrik
Eksantrik mili, otomobilin krank mili ile birlikte döner. Eksantrik miline loblar adı verilen küçük parçalar eklenmiştir. Silindirler üzerindeki vanaların açılıp kapanmasına ilişkin kurallar şunlardır. Farklı devir sayılarında motor performansını etkileyebileceğinden, lobların şekli önemlidir.
Lob, piston, aşağı doğru emme stroku başladığında emme valfini açmaya başlar ve piston, bu strokun altındayken kapanır. Piston yanma vuruşunda olduğunda egzoz valfi açılır ve piston strokun tabanına çarpar. Yukarı itilen bu piston gazları dışarı atar ve piston yukarıya ulaştığında valf kapanır.
Pratikte emme vanası, özellikle aracın hızı arttıkça, biraz daha açık kalacaktır. Tüm bunlardan sorumlu olan eksantrik mili lob profili.
Tekli Tepegöz Kam
Otomobilinizin üstten eksantrik mili varsa, silindirlerin hepsi aynı hizada olursa, tek bir havai kam olur. Her silindir sırası için yalnızca bir eksantrik mili gerekir. V sayısı V8 olan silindirlerin önünde V bulunan bir motor durumunda, silindirlerin her birinde bir tane olmak üzere toplam iki kam mili olacaktır.
Üstten eksantrik mili normal bir eksantrik mili ile farklı çalışır. Baş üstü eksantrik milindeki loblar salıncakları silindirin üst kısmında hareket ettirir ve bu da valfleri açar ve kapatır. Supapları çok kuvvetli yaylar çalıştırıyor. Üstten eksantrik mili üzerindeki her iki stil de, eksantrik mili kendisi, krank mili ile, triger kayışı veya zamanlama zinciri vasıtasıyla sürülür.
Çift Yönlü Kameralar
Her bir silindirin dört (veya muhtemelen daha fazla) valfı bulunduğu daha güçlü motorlarla, çift havai kamlar kullanılır. Bu, tek bir eksantrik mili için çok fazla olan tüm valfleri barındırabilmek için her silindir hattı için iki eksantrik mili anlamına gelir. Daha fazla yakıt ve hava silindire girer ve gazlar daha fazla güç elde etmek için daha sert atılır.
Zamanlama
Çoğu araba motoru, eksantrik milinin dönüşü ve valflerin açılıp kapanma hızı olan sadece bir zamanlamaya gerçekten izin vermekle birlikte, çeşitlilik vardır. Bazı araçlarda vana zamanlamasını değiştirmek veya en azından biraz ileri doğru ilerlemek mümkündür. Örneğin vana kapandığında veya açıldığında değişir.
Benzer şekilde, VTEC motorları emme valfleri için ikinci bir eksantrik mili içerir. Bu, emme valflerinin daha uzun süre açık kalacağı ve daha güçlü olabilmesi için daha fazla yakıt ve havayı alması anlamına gelir.
Eksantrik
Eksantrik mili, otomobilin krank mili ile birlikte döner. Eksantrik miline loblar adı verilen küçük parçalar eklenmiştir. Silindirler üzerindeki vanaların açılıp kapanmasına ilişkin kurallar şunlardır. Farklı devir sayılarında motor performansını etkileyebileceğinden, lobların şekli önemlidir.
Lob, piston, aşağı doğru emme stroku başladığında emme valfini açmaya başlar ve piston, bu strokun altındayken kapanır. Piston yanma vuruşunda olduğunda egzoz valfi açılır ve piston strokun tabanına çarpar. Yukarı itilen bu piston gazları dışarı atar ve piston yukarıya ulaştığında valf kapanır.
Pratikte emme vanası, özellikle aracın hızı arttıkça, biraz daha açık kalacaktır. Tüm bunlardan sorumlu olan eksantrik mili lob profili.
Tekli Tepegöz Kam
Otomobilinizin üstten eksantrik mili varsa, silindirlerin hepsi aynı hizada olursa, tek bir havai kam olur. Her silindir sırası için yalnızca bir eksantrik mili gerekir. V sayısı V8 olan silindirlerin önünde V bulunan bir motor durumunda, silindirlerin her birinde bir tane olmak üzere toplam iki kam mili olacaktır.
Üstten eksantrik mili normal bir eksantrik mili ile farklı çalışır. Baş üstü eksantrik milindeki loblar salıncakları silindirin üst kısmında hareket ettirir ve bu da valfleri açar ve kapatır. Supapları çok kuvvetli yaylar çalıştırıyor. Üstten eksantrik mili üzerindeki her iki stil de, eksantrik mili kendisi, krank mili ile, triger kayışı veya zamanlama zinciri vasıtasıyla sürülür.
Çift Yönlü Kameralar
Her bir silindirin dört (veya muhtemelen daha fazla) valfı bulunduğu daha güçlü motorlarla, çift havai kamlar kullanılır. Bu, tek bir eksantrik mili için çok fazla olan tüm valfleri barındırabilmek için her silindir hattı için iki eksantrik mili anlamına gelir. Daha fazla yakıt ve hava silindire girer ve gazlar daha fazla güç elde etmek için daha sert atılır.
Zamanlama
Çoğu araba motoru, eksantrik milinin dönüşü ve valflerin açılıp kapanma hızı olan sadece bir zamanlamaya gerçekten izin vermekle birlikte, çeşitlilik vardır. Bazı araçlarda vana zamanlamasını değiştirmek veya en azından biraz ileri doğru ilerlemek mümkündür. Örneğin vana kapandığında veya açıldığında değişir.
Benzer şekilde, VTEC motorları emme valfleri için ikinci bir eksantrik mili içerir. Bu, emme valflerinin daha uzun süre açık kalacağı ve daha güçlü olabilmesi için daha fazla yakıt ve havayı alması anlamına gelir.
Eksantrik Mili Nasıl Çalışır
Reviewed by Nihal
on
Kasım 11, 2017
Rating:
Hiç yorum yok: